Tune Talk Tone Excell

Tune Talk Tone Excell

Madura vs Dayak - Aku dan Mat Indon Siri 3











Kisah penceritaan tentang tradegi Dayak dan Madura oleh Mat Indon tercetus apabila ditanya kepadaku:

Orang asli disini tidak marah ke kawasan mereka diceroboh?
Aku hanya boleh menjawab, mungkin tidak kerana mereka dapat peluang hidup lebih baik. Dan selepas itu, mereka mula bercerita tentang tragedi Dayak dan Madura.
Bermulanya ketegangan:
  • Ketegangan antara dua kaum ini tercetus akibat kaum Madura yang berhijrah ke sekitar kawasan kaum Dayak, akibat dari proses migrasi yang disyorkan Presiden Indonesia ketika itu. Penghijrajan beramai2 ini menimbulkan ketidaksenangan kaum Dayak kerana kawasan yang dianggap jajahan mereka diceroboh. Menaikkan lagi keadaan, proses asimilasi budaya yang berlaku kepada anak anak muda dayak yang cenderung kepada kehidupan moden Madura
  • Kemuncak perbalahan kaum dikatakan tercetus apabila 2 orang anak muda, perempuan dari Madura dan lelaki dari Dayak. Mereka ditangkap kerana berkelakuan kurang sopan oleh kaum madura, dan pemuda kaum Madura ini dipotong jari @ tangannya oleh puak Madura. Situasi ini menimbulkan kemarahan yang amat kepada puak Dayak, dan mereka memberi keputusan untuk menyerang Madura.
  • Ratusan,atau mungkin ribuan Dayak keluar dari hutan dan menyerbu penempatan Madura, memenggal kepala kaum Madura, membunuh ibu mengandung, merobek perut ibu dan memenggal bayi dalam kandungan, membakar penempatan. Amukan dayak teramat dasyhat. Dikatan kepala kaum Madura yang dipancung dikumpulkan di sebuah kawasan hotel di bandar itu. Polis tidak dapat membuat apa2 kecuali menghalang mereka dari meneruskan amukan. banyak yang tidak dapt diselamatkan.
  • Info mengenai kaum dayak
  • Mereka dikatakan mempunyai ekor kecil di celah punggung
  • Percakapan mereka semasa didalam hutan menyerupai babi yang berdengus

P/s : segala maklumat adalah berdasarkan penceritaan oleh kumpulan indonesia kepada saya. Sebarang ketidaktepatan maklumat diharap dapat diperbetulkan.

Tamat Siri aku dan Indon. Pasnie siri aku dikejar Gajah pulak. haha thanks sudi membaca. :)
Nak thu bnyak lagi? follow la blog nie. hehe mkasey kawan~