Tune Talk Tone Excell

Tune Talk Tone Excell

.. kenapa sistem dia mcm nie haa?

skrg aku dlm perjalanan balik dari balai polis
buat report atok aku exsiden..
kecewa sbenarnya aku dngan sistem polis

atok aku exsiden, dilanggar dari tepi oleh kreta dan retak teruk kaki kanan beliau
terpaks ditahab di wad slama 3 hari, dan kaki kanan beliau disemen

alkisah hai nie, aku n abg aku bwak p dia buat report
jauh perjalanan nk p buat tu.. dkat blai polis pengklan chepa, dlam 20km
smpai2.. dia mntak bwak motor dan lantik peguam.
dan msa g report tu, pgwai yg bertugas pun xde lg.. so kna tnggu jugak.

bbrapa persoalan disni aku xpuas hati..
kenapa harus dibawa motor ke balai? knapa polis x dtg sndiri?
bgaimanaa klau si mangsa exsiden x mmpu bwak mtor dia? xde knderaan pengangkut?
kira kes ditutup? apa polis xleh mai tgk? dahla minyak free.. nak sruh bwak brg kes ke ibu jari kaki dia.
susah r wei..

peguam.. knapa pguam x uruskan?
aku xpham.. knapa polis x sediakan peguam mereka bg bntu org kampung ya?
khidmat peguam diperlukan bg nak claim insurans..
ya tau, tp sstengah org, bnda nie mmg susah.. lagi2 klau mcm tok aku, anak2 yang smua bkerja kat luar.

aku x pham.. ini pngalaman prtama aku, dan aku rasa marah jgak ah..

apa yang ak tau, si perempuh atok ak mmg orang kaya2..
antara org kaya di kelantan, punyai berpuluh2 lesen menangkap ikan laut dalam dan bberapa syarikat lain
oran yg boleh kuarkan 100k tnpa perlu pkir pnjg..


so? org miskin makin trtindas?

ah.. aku serabut.. ada pndangan?