Tune Talk Tone Excell

Tune Talk Tone Excell

GREAT - Apa aku dapat?

Menyertai program
GREAT  ( Graduate Enchancement Assistance Training Program)
Terlalu banyak yang aku boleh kongsi

Selama 1 bulan program ini, banyak manafaat aku dapat
Separuh dari program telah aku jalani
Antara yang menarik yang aku boleh kongsi disini adalah program survival

Minggu 1 - Survival di hutan
Pelbagai cabaran sepanjang di hutan ini.
Permainan emosi dan permainan ketelitian semasa menjalankan tugasan yang diberikan adalah antara yang ditekankan sepanjang program ini..
2x team aku gagal dalam tugasan yang diberikan - hanya kerana tersilap membaca arahan.
Dibantai dan diceramah teruk2.. namun aku gembira
Gembira kerana ada yang memperbetulkan kesalahan aku

Gambar ketika menunggu giliran masuk hutan
Diberi sebatang lilin untuk ke setiap checkpoint
Ada kumpulan yang lilinnya terpadam.. dan terkandas hampir sejam sebelum bantuan datang
Kumpulan aku masuk last - jam 1 pagi baru masuk
5 pagi baru keluar.. kerk!


Barisan fasilitator memang terbaik - dari kalangan penolong pendaftar dan pensyarah kami sendiri
Segala perancangan program memang PERFECT
dan program ini adalah terbaik yang aku jalani setakat ini

Kami juga dikendaki memasak masakan dengan hanya diberi 3 batang mancis
Kami berjaya harungi semuanya.. alhamdullah
pengalaman menarik yang terbaik




 
Minggu 2 - Survival di bandar
Antara program menarik di minggu 2
Kami satu kumpulan seramai 10 orang diberi RM100 
Dikehendaki melakukan perniagaan dan menggunakan duit itu modal perniagaan, makan tengah hari dan malam
Kami berjaya - dengan menjadikan RM100 itu modal perniagaan - kami survive
Malahan sempat bermakan mewah sebanyak 2x.
Program ini banyak ajar aku untuk menjual barangan bukannya mudah seperti dipelajari
Penolakan, pandangan sinis, kesabaran dan idea ketika tahap kritikal diuji.
Menjual bukannya senang



Ceramah

Ceramah oleh Dato' Hj Ameer Ali B. Mydin
CEO Mydin

Banyak yang aku telah pelajari sepanjang sesi bersama beliau
Antara yang aku boleh kongsi dan aku akan ingat adalah




dan antara video yang aku ingat adalah








Antara penekanan yang sentiasa beliau katakan adalah
Percaya kepada diri sendiri

Menarik.. menarik dan menarik!

2 minggu lagi untuk ditempuhi..