Tune Talk Tone Excell

Tune Talk Tone Excell

Mana satu nak pilih?

Lebih kurang 1 bulan lagi aku ada masa nak buat keputusan
Keputusan apa?
Aku sekarang sejujurnya asyik fikirkan masa depan aku
Pantang duduk seorang diri- mesti terpikir benda nie
Kemana aku lepas nie?
Kerja makan gaji?
Berniaga?
Atau menganggur (mintak2 dijauhkan)

Di universiti nie aku dimomokkan supaya berniaga
Dari tahun pertama sampai sekarang
Siap ada yang nak bagi bantuan modal lagi
Tapi sejauh mana pengalaman aku?
Setakat jual jersi, serunding dan jadi agen public mutual - itu x bwak pengalaman sngt
Usahawan kena berani ambil risiko
Tapi aku berani ke? 
Risiko lain aku berani, tapi risiko berhutang berpuluh2 ribu andai kerugian perniaagan.
Aku kena pikir berkali2 untuk tanggung risiko tu

Makan gaji?
Memang best - income masuk bulan2
Tapi aku pikir, makan gaji nie seronok untuk 3-4 tahun pertama je
Lepas itu akan bosan coz kerja sama berulang2

Berniaga?
Majoriti peniaga yang aku kenal
Diorang akan cakap untuk perniagaan stabil- paling cepat 2-3 tahun
Itu kalau kena cara
Kalau salah timing, dan tiada pasaran
Maunya bangkrap
Andai aku pilih perniagaan - 5 tahun consentrate
umur 23 + 5 tahun lagi  = 30 tahun dah stabil dan kawen. :D

Pkirla dulu cmner..
Keluarga aku cakap aku boleh berniaga
Tapi aku pemalas, dan kerja x bersungguh2
Dan diorang x yakin dengan aku
Mungkin sebab sentiasa berada di keadaan selesa
Susah sikit ada orang tampung dari bawah

Ada usahawan cina pernah cakap kat aku

Seseorang tu boleh jadi usahawan berjaya kalau dia pernah rasa
Pernah rasa lapar teramat dan tiada duit untuk makan

Ayat biasa
Tapi memang betul cakap dia

So
Decided
Mana hala tuju aku
Pikir2 
Ada cadangan?