Tune Talk Tone Excell

Tune Talk Tone Excell

Asas Berblogging

Ingin aku berkongsi disini antara asas berblogging
Mungkin ramai yang dah tahu, tapi aku rasa ada juga yang belum mengetahuinya

Dashboard
Ada dua cara untuk login ke dashboard iaitu
http://www.blogger.com/home
ataupun
http://draft.blogger.com/home
Biasanya ramai yang mengguna yang pertama.
Aku gemar menggunakan yang kedua kerana lebih banyak function boleh digunakan

Ping Blog
Ping Blog adalah antara cara untuk meraih traffik.
Ramai blogger yang menulis dan hanya melakukan blogwalking untuk merraih traffik kembali
Ada banyak cara lain; antaranya melalui ping
Antara laman web ping yang boleh dicuba

pingoat.net
pingomatic.com
pingmyblog.com
pingler.com
ipings.com
autopinger.com
Banyak lagi tempat ping blog,laman ping tempatan juga ada
Guna Mr Google untuk menolong. :)

Shortcut
Seharusnya Blogger pandai menggunakan shortcut demi memudahkan penaipan entry
CTRL + A
CTRL + X
CTRL + V
CTRL + C
CTRL + Z
Anda harus memahirkan diri menggunakan shortcut nie
Demi tidak terlalu mengambil masa mengeluarkan entry.
Aku biasa memerlukan 5-10 minit untuk satu entry.
Kadang2 hanya 1 minit untuk entry yang disharekan

Gambar
Tolong kecikkkan saiz gambar sebelum upload
kerana ianya melmbatkan anda masa upload gambar
dan juga melambatkan orang yang membuka blog anda

Trafik
Mengesan pengunjung ke blog anda.
Banyak cara untuk mengesan pengunjung anda.
Aku biasa menggunakan data dari nuffnang
dan kadang2 data dari getclicky.com
Menyeronokkan melihat berapa ramai yang datang blog kita sehari hari
Blog ini mencatat pengunjung purata 70-100 sehari
Pengunjung paling banyak untuk rekod dalam sehari adalah 316 orang
Aku yakin boleh achieved bnyak lagi kalau aku rajin blogwalking.
Namun aku biasa hanya melawat orang yang mengomen entry aku..
Kesilapan disitu, namun sekarang kekangan masa dan kekangan kelambatan brodband punca msalah itu.
Sekarang aku harapkan silent reader dan pembaca tetap.
Terima kasih kawan!
Aku cuba lagi baiki penulisan dari masa ke semasa.

Sekian
Antara asas yang dapat dikongsi
Asas lain?
Aku xde idea nak tulis asa apa ag.. haha
Enjoy berblogging!

Jom berblogging!