Tune Talk Tone Excell

Tune Talk Tone Excell

Mahasiswa Berpolitik - Wajarkah?

Kecohnya mahasiswa berpolitik.. Kecoh2. masing2 ada pandangan sendiri, ada yang menyokong, ada yang terus menolak. Isu panas nie dipanaskan dan dibangkitkan lagi semasa Konvensyen Pemimpin Mahasiswa Kebangsaan. Sebanyak 13 dari 17 YDP MPP menerima usul ini.
Mahasiswa dah memang berpolitik pun sejak dari dulu, berpolitik dan dipolitikkan, semuanya mereka dah terlibat. Apa asasnya?

- Diluar negara ada pertubuhan/kumpulan mahasiswa penyokong umno.
- Ada kumpulan berbeza ideologi - pro dan aspirasi
- Program lanjutan BTN - apakah motifnya? tahukah anda didalam program itu akan diserapkan ideologi yang akan meyokong dan mempertahankan segala program yang direncanakan kerajaan.
-Pilihanraya kampus banyak didokong ahli2 politik yang ingin memupuk semangat dan kecintaan parti masing2..

Banyak lagi contoh2 lain. kenapa mahasiswa berpolitik diperkecoh2kan? kerana ingin mendapat lesen halal dari kerajaan untuk berpolitik? Sedangkan mahasiswa sebenarnya sudahpun berpolitik pada asasnya.


Ada yang menyokong isu ini.. antara pandangan bernas mereka adalah kenapa mahasiswa tidak dibenarkan berpolitik? Sedangkan orang sebaya mereka yang tidak memasuki alam universiti bebas berpolitik, kerana umumnya dikatakan usia berpolitik adalah pada usia 21 tahun, yakni tahun boleh mula mengundi. Penyekataan berpolitik menyebabkan bnyak mahasiswa memberontak, dan menentang kerajaan.
Ada yang menyatakan kerajaan tidak akan membenarkan mahasiswa berpolitik.. kenapa? Ada kajian dan survey dari badan bukan kerajaan yang menyatakan bhawa majoriti dari mahasiswa menentang kerajaan - sumber? Cakap2 orang..

Pandangan aku? Aku x menyokong mahasiswa berpolitik? Kenapa? Pelajaran xkemana.. politik x kemana. Sadarkah kamu kamu memang akan hebat andai berpolitik di mata masyarakat, namun perlu diingat pelajaran. Itu yang utama. Aku banyak bergaul dengan MPP dan bekas MPP. Ada antara mereka yang memberikan pandangan bahawa jangan terlalu ghairah berpolitik semasa di kampuis. Kenapa? Salah seorang dari mereka, yang kini berumur 30-an, terasa diabaikan. Dulu memang antara yang aktif berpolitik, menegakkan isu2 semasa dan mengusulkan apa yang dirasakan betul. Namun bila jawatan tu hilang, pengaruh entah kemana, -pelajaran entah kemana. Sekarang hanya menjadi fasilitator BTN.. Pengajaran? Tepuk dada pikir sendiri. Contoh terbaik - dimana bekas presiden MPP kamu dulu, yang begitu lantang bersuara dulu? Dimana dia sekarang? Jadi ahli politikkkah? Sekali lagi.. Tepuk dada tanya sendiri

p/s : Ada sesiapa mak ayah dia bagi duit masuk u suruh berpolitik? Politik boleh, tp jangan ghairah2, kerana tolong jangan cenarkan ppatah orang2 tua.. Menuntut ilmu sampai ke menara gading, jangan tukar berpolitik sampai ke menara gading..
Pandangan aku? Aku x menyokong mahasiswa berpolitik..