Tune Talk Tone Excell

Tune Talk Tone Excell

Tips Hilangkan Stress Cara Aku

Wossh~~!! Anda pernah stress? Anda bagus kerana anda normal. Anda xpernah stress kerana anda bahagia dengan hidup anda? Anda penipu! Betul2 xpernah stress? Anda patut berjumpa doktor kerana anda bukan normal! Tips hadapi hilangkan stress? Jom aku kongsikan, namun ini adalah cara aku:

1.) Mendengar muzik
- Tips ini agak sesuai bagi hilangkan stress kecil-kecilan, dengar muzik dan ambik masa anda. Andai boleh, gunakan earphone, dan dengarlah apa-apa muzik sekalipun . even muzik jiwang tangkap leleh sekalipun. Try it! X suka? Try lagu techno dan psang sekuatnya. Memang rasa bertenaga lepas itu. haha

2.) Ambik masa untuk diri sendiri
- Berikan masa untuk diri sendiri tu kena ada. Tinggalkan kawan-kawan sementara, berseorangan dan bertenang, ambik masa untuk fikirkan masalah yang dihadapi, dan buat apa jua keputusan yang perlu. Ketenangan perlu ada dalam membuat keputusan. Dan ingat! cari tempat yang tiada orang mengenali anda kerana anda semestinya x mahu jadi macam aku - terpaksa hipokrit semasa cari ketenangan, bila ada orang menyapa, hai, seorang je? meh r join.. alaa jom r borak2. (dalam hati kita stress.. terpaksa hipokrit jap dan join diorang sebab nak jaga hati, aduhai)

4.) Memandu
- Ini cara aku. Memandu sambil mendengar muzik (kadang2 terlampau kuat), sejujurnya aku mampu hilangkan stress dengan cara ini, kerana aku boleh buat apa sahaja semasa memandu, memandu melulu, berhenti di tempat yang menarik, menikmati pemandangan, memekak, memandang gelagat orang lain dan segalanya. Try it!

5.) Menelefon / Berkongsi masalah dengan rakan
- Cara yang paling kurang aku amalkan, namun bagi aku agak efektif . Kongsi dengan rakan yang anda percaya, dan rapat. Luahkan masalah anda, dan minta pendapatnya. Aku pernah alami situasi rakan wanita aku menelefon sambil menangis2, sebab putus dengan pakwe. Dah puas nangis, aku tanya dia balik, kenapa tlefon aku, knapa x rakan2 lain? Jawabnya malu dengan rakan yang lain sebab putus cinta, dan xnak kongsi msalah dengan diorang. Owh~~!! Percaya itu penting. Ingat! cari kawan yang anda rasa boleh membantu, even anda terpaksa menelefon beliau.

6.) Menjerit!!!
- Puasnya dapat lakukan perkara ini. Menjeritla dengan sepuasnya, namun pastikan tiada orang disekitar. Andai ada didalam bilik, tutup semua ruang bunyi, menjerit sampai pecah suara pun xper, andai dapat hilangkan stress anda.

7.) Menangis..
- Cara yang paling sesuai untuk hilangkan tekanan dan stress, namun jarang yang mengamalkannya. Amat sesuai untuk wanita - mahupun lelaki. Namun ber agak- agak juga dalam menangis, biar bertempat. Wanita biasa akan lakukan ini, aku amat suka wanita yang menangis bila stress, compare wanita yang memberontak, membaling barang dan memaki sesuka hati. Menangis bagi lelaki? X sesuai namun andai terlalu stres dan kecewa , anda perlu jika itu dapat menyenangkan anda. Dan ingat, anda akan puas bila menangis, kerana bebanan semacam bebanan yang anda pikul telah dilepaskan.

8. ) Cipta suasana baru
- Tips bagi yang putus cinta. Selalu kuar makan pkul 8 malam dengan makwe, dan bila putus, keluar makan jugak pkul 8, namun sorang2.. Aduhai~~!! Create suasana baru k! Jangan terikut dan terikat sangat dengan suasana. Andai anda biasa menghabiskan masa di sesuatu tempat bersama sidia, kenapa perlu pergi lagi selepas putus? Putus cinta susah diatasi, xkan hilang dalam seminggu, even sebulan dan sesetengah orang walaupun setahum. Create suasana baru, sibukkan diri dengan kawan2 dan cuba membeci sidia. Anda xkan lari dari masalah andai anda dah putus, namun masih menyimpan kenangan bersama, menyimpan SMS sidia, gambar dan sebagainya. Bangkit kerana bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor~!

9.) Tips dari pakar..
- Sentiasa berwuduk, membaca Al-Quran, berdoa dan membuat solat sunat. Tips ini amat- amat berguna, dan aku ada cuba amalkan. memang tenang kerana segalanya dugaan dariNya.


p/s - Setiap orang ada cara masing-masing dalam mengurus stress, ada yang makan coklat mampu hilangkan stress, ada yang menumbuk dinding mampu hilangkan stress, ada yang makan semahunya, ada yang xmakan dua 2 3 hari. masing2 punya cara, namun yang penting ingat, stress hanya sementara. hidup perlu diteruskan dan stress perlu diketepikan..

Hidup ini Indah

- Cara anda Bagaimana? Jom Share!