Tune Talk Tone Excell

Tune Talk Tone Excell

Mahasiswa Melayu.. Kenapa macam nie?

Berkesempatan meluangkan masa di library kampus aku lebih kurang 2 -3 jam semalam. Pelbagai telatah aku boleh lihat, dan aku suka memerhatikan telatah adik2 junior baru aku nie, macam mana perangai diorang. Ada satu kisah menarik yang ingin dikongsi bersama :

Sementara aku menyiapkaan Laporan Industri aku, aku sempat mencuri perbualan sekumpulan mahasiswi ini, 4 melayu dan seorang cina yang berada berdekatan dengan aku. Telatah seorang mahasiswi melayu ini amat2 menarik perhatian aku. Kenapa?


  • Begitu petah berkata2, membangkang, memberi pendapat dan meluahkan idea.

  • Bercerita tentang perkara yang dibincangkan pernah dipelajari olehnya dahulu.

Segalanya nampak berjalan baik, dan dalam hati aku, aku fikir mahasiswi ini mampu memimpin. Namun, bila masuk bab presentation, mahasiswa cina ini bertanya, siapa yang mau present dulu? Semua senyap~~!!! Adoi.. Last2 Mahasiswa cina yang agak pendiam itu yang sanggup menjadi presenter.


Kenapa adik oii~!! Kenapa takut sangat present?



  • Tak kemana andai kamu berkaliber, namun x berani kedepan.

  • Tak kemana andai kamu bijak, namum x mahu berkongsi sesama rakan

  • Berani la sikit. Xdenya kamu akan mati andai present depan rakan sekelas. Belajarla..

Kadang2 aku sedih dengan situasi nie.. Bukan nak menyalahkan orang lain, namum aku dulu juga begitu. takut kedepan kerana takut salah, takut ditertawakan, takut nampak macam berlagak bila kedepan? =='


Ahh!!! Semua perasaan bodoh tu harus dibuangkan. Bersyukur aku ke pensyarah aku yang sentiasa memaksa mahasiswanya kedepan.. Last2 perasaan takut tu dah hilang. Nasihat kepada adik2, beranikan diri. Satu kredit kepada anda andai anda mampu tampil kehadapan, bersuara dengan lantang dan jelas, kerana itu ciri mahasiswa berkualiti yang perlu ada.