Tune Talk Tone Excell

Tune Talk Tone Excell

Pengalaman Berbicara , hidup dengan Mat Indon Siri 1


Berpeluang berbicara dan hidup bersama buruh indon adalah antara pengalaman yang aku dapat semasa menjalani Latihan Industri (Praktikal). Aku mengambil Sarjana Muda Keusahawanan Teknologi Pertanian, dan dikehendaki majalani praktikal di Ladang Rakyat di Gua Musang, Jeli dan Lojing.Pengalaman bersama mereka dikongsi di siri2 ini.
Nak tahu fakta menarik pasal Mat indon?
  • Mereka datang dari 2 puak dan biasanya dua puak ini jarang bergaul- dari Jawa dan dari kawasan sekitar Lombok. Budaya kerja dan prinsip mereka juga berbeza.
    Puak Jawa akan selalu pulang ke kampung halaman mereka dalam 2-4 tahun sekali. Manakala puak dari Lombok pula biasanya akan pulang jarang2 teramat. mereka biasanya datang pada waktu muda, sekitar umur 18, dan hanya akan pulang 10 ke 12 tahun kemudian. Kecuali ada kecemasan.
  • Berbicara mengenai harta, Puak lombok dilihat lebih teliti. sepanjang perbualan aku, mereka berkata mereka tidak akan pulang ke indonesia andai mereka tidak dapat mengumpul dalam 30-40ribu duit di Malaysia. Makna mereka terpaksa menetap di malaysia didalam jangkamasa 7-10 tahun, namun ini tidak menjadi masalah kerana mereka datang seawal umur 18-19 tahun!
  • Tanah seekar disana 9Lombok dikatan hanya sekitar RM3-4 ribu, dan untuk membina bunglow, kosnya hanya RM30k!!- kata mat indon tersebut.
Banyak lagi yang mahu dikongsi- pembacaan yang terlampau panjang amat memenatkan bukan? ikuti Siri 2,3,dan 4.. bnyak yang aku nak cerita, kemana mereka berhijrah, pndangan mereka tntang samseng indon,penguasaan ekonomi sebenar di jakarta, dan paling2 menarik, penceritaan mereka tentang
perbalahan dan pembunuhan antara puak Madura dan Dayak!
To be continue.. :)